lördag 26 januari 2008

Filosofi = onödigt.

Alltså ursäkta alla filosofer och allmänna filosofi-diggare, I don't förstå mig på filosofi.

"Finns OH:n verkligen?" Eh, ursäkta mig, men jag bryr mig faktiskt inte. OH:n står där enligt mig, den lyser när man trycker på knappen, den brummar lite lätt och jag kan känna den. Så enligt mig finns den, och den funkar. Så vem fan bryr dig om den finns eller inte, så länge den funkar för mig.

VARFÖR i helsike fundera ut och in på sådana här frågor, när man kan göra sååå mycket mer nyttiga saker istället? Filosofiska frågor har inget svar, varför då sitta och tänka ut och in på dem när man aldrig får något svar? Man blir ju galen. Lös klimatproblemen istället eller nåt..

Visst, filosofi kan ju också vara bra på sitt sätt, men det känns bara så onödigt att sitta och fundera på saker som inte har något svar.

Tur att man kan ta filosofi-kursen som kryss-kurs. Fast iofs så kanske jag får bra i den, fick ju fullpott på senaste förhöret. Får se.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Finns jag Irene?

Är världen objektiv eller subjektiv:P

Anonym sa...

Filosofi är ett måste för människan och om du börjar läsa lite kan du finna svar på en väldigt massa saker om varför vårt samhälle ser ut som det gör idag (på gott och ont). Klimathotet tex är ett av de ämnen där vår inställning till objektiv och subjektiv verklighet är helt avgörande. Om det låter snurrigt så rekommenderar jag att läsa Ken Wilber "en kort historia om alltig".

Anonym sa...

du skrev: VARFÖR i helsike fundera ut och in på sådana här frågor, när man kan göra sååå mycket mer nyttiga saker istället?

Att definera "nyttiga" saker är filosofi