onsdag 30 januari 2008

Svält dig, så mår du bra!

Jag blir bara förbannad på alla dessa ideal som det finns i den här världen. Och att människor riskerar sin hälsa och t.o.m dör för att uppnå dessa nästan ouppnåeliga ideal.

Och dessa ideal påverkar ju oss, fast vi alla vet att det är fel. Det är bara att öppna ögonen och se runt omkring sig. Om man bara skulle ta och räkna hur många det är som klagar per dag över att de är "feta". Om man skulle ta och räkna alla dessa bantningspiller som finns. Visste ni att man får ca 2 690 000 (!!) träffar om man googlar på "banta"? Och "bli smal" ger ca 410 000 träffar.

All denna press som sätts på oss alla. Man skall vara smal, snygg, framgångsrik och social. Man skall vara perfekt. Ingen klarar av detta, vi har alla våra brister! Inte undra på att man börjar må dåligt, att man kanske börjar svälta sig själv, eller något annat hemskt.

Jag är ju av en liiite äldre generation i alla fall, jag tänkte inte på skönhet och vikt när jag gick i lågstadiet, men dagens lågstadiebarn gör det. De tittar på alla dessa program med smala skådespelare, de läser alla dessa modetidningar med smala modeller i. De får alla dessa falska ideal inproppade i deras hjärnor, och de vet inte bättre än att försöka uppnå dem. jag vill bara springa till dem och hålla för deras ögon och säga åt dem att inte se, läsa och lyssna på dagens ideal.

Visste ni att det finns 5-åringar med anorexia? Skall det vara såhär? Skall en 5-åring tänka på vikt? En 5-åring skall leka och ha kul, inte banta! Får inte detta er att öppna ögonen, så vet jag inte vad som skulle göra det. Jag vill inte ens tänka på hur det kommer att vara om 10 år.

Jag skall berätta en sak till er som min lillasyster Louise sa för någon vecka sedan. Hon sa "jag är för tjock" till mig. jag blev helt paff, jag visste inte vad jag skulle säga. Hon är ju bara 3 år! Detta öppnade mina ögon och jag förstod hur mycket barnen tar åt sig av allt de hör. Jag vet vem hon har hört om att man skall vara smal ifrån, men jag ids inte ta upp det här. Vi måste akta vad vi säger i närheten av små barn, vi tror att de inte reagerar och hör, men de hör mer än vi tror. Och de förstår!

Vart är världen på väg? Vill vi ha det såhär?

Bra låt som handlar om detta http://www.youtube.com/watch?v=FX_P91Xt4gM

1 kommentar:

Sandra sa...

Allt såntdär e så jäkla hemskt!! x( Å dessutom ganska så onödit :( Men ideal kommer d väl allti å finnas, man akn väl hålla tummana för att dom kommer förändras mot lite mer hälsosamma sådana bara!!

Bra låt också. :/